demo

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
There are no translations available.

ΓΙΑ ΕΝΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΕΝΟ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ ΚΑΤΑ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ  
σκεψεις για μια συγχρονη κατασκευαστικη εταιρεια 1997

Περιεχόμενα:

1. Αντικείμενο δραστηριότητας.

2. Προϊόν.

3. Αγορά - διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό.

4. Περιγραφή διαφορετικού τρόπου σχεδιασμού - πώλησης - κατασκευής - τοποθέτησης.


1. Αντικείμενο δραστηριότητας:

Πώληση "πακέτου" σχεδιασμένου κατά παραγγελία το οποίο περιλαμβάνει:

Κατασκευές από την αρχή ενός κτίσματος, τα έπιπλα, τον εξωτερικό και εσωτερικό εξοπλισμό του.

Το πακέτο απευθύνεται σε χώρους εργασίας, αναψυχής και κατοικίας.

Η πώληση διεκδικείται στο πρωιμότερο δυνατό στάδιο αυτό του οικοπέδου ή του γιαπιού.

Πώληση με "το κλειδί στο χέρι".


2. Προϊόν

Τι πουλά μια τέτοια εταιρεία;

Α. Καινοτομικό σχέδιο:

Σχέδιο δηλαδή, που χρησιμοποιώντας τη γνώση του καιρού και του τόπου του, οραματίζεται το μέλλον.

Σχέδιο που έχει άποψη, και διαθέτει χρηστική, επικοινωνιακή, αισθητική και αισθαντική ταυτότητα.

Σχέδιο που είναι προϊόν σχέσης, προικισμένων σχεδιαστών με συγκεκριμένους πελάτες, που έχουν απαιτήσεις.


Β. Ολοκληρωμένη γνώση: 

για το σύνολο των δυνατοτήτων της αγοράς να δώσει λύσεις, σε συγκεκριμένα ζητήματα, δηλαδή:

πληροφόρηση για τις εναλλακτικές δυνατότητες υλοποίησης ενός "project-σχεδίου", ανάλογα με τις οικονομικές δυνατότητες αλλά και τις λειτουργικές - αισθητικές απαιτήσεις του πελάτη. Με άλλα λόγια δυνατότητα υπεύθυνης απάντησης στα ερωτήματα : "πως", "πόσο" και "πότε" ενός "σχεδίου πρότασης".

Γ Συστήματα κατασκευής, εξοπλισμού και επίπλωσης ενός κτίσματος.

1 Συστήματα δόμησης στη λογική της ελαφρας προκατασκευής, με αιχμη στην ενεργειακή αυτονομία

2 Συστήματα συγκρότησης εξωτερικών και εσωτερικών χώρων:

  Εξωτερικά πετάσματα, χωρίσματα, ψευδοροφές, ψευδοδάπεδα.

3 Συστήματα επίπλωσης χώρων εργασίας, αναψυχής και κατοικίας.

Τα συστήματα αυτά πρέπει να είναι σε θέση να παίξουν ρόλο "σκελετού", ο οποίος απαλλαγμένος από "αισθητική πρόταση", θα είναι ικανός με κατάλληλες "επενδύσεις", να δώσει λύσεις σε διαφορετικά λειτουργικά και αισθητικά προβλήματα.


Δ. Μηχανισμό υλοποίησης σύνθετων ειδικών κατασκευών

ο οποίος χρησιμοποιεί για εργαλεία το σχέδιο και τα συστήματα, και υλοποιεί ειδικά μέρη, στηριγμένος κυρίως σε νέες τεχνολογίες.


3. Αγορά

Ελλάδα:

Στον χώρο της επιπλοποιίας και της κατασκευής γενικότερα, οι επώνυμες μεγάλες εταιρείες, κατέχουν μικρό μερίδιο της αγοράς. Πρέπει να αναρωτηθούμε, ποίοι είναι εκείνοι οι ιδιαίτεροι λόγοι, που επιτρέπουν σε χιλιάδες μικρές εταιρείες, να ανθίστανται στην επιβολή αντίστοιχων μεγάλων, από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Δεν φαίνεται να ισχύει εδώ η αντίθεση super market - μπακάλικου. Η διατήρηση μιας μικρής ιδιοκτησίας γης, η μη ολοκλήρωση ποτέ μιας βιομηχανικής επανάστασης, ή και άλλοι λόγοι, διαμορφώνουν ένα περιβάλλον στο οποίο επιβιώνουν μοντέλα ζωής "αγροτικά", δίπλα σε "αστικά". Ο Έλληνας διατηρεί ακόμη, δεσμούς με τη γη του και το σπίτι του, έχοντας αυξημένες αντιστάσεις στη μαζικότητα. Την ίδια στιγμή που θέλει νάναι "σύγχρονος", θέλει να διαφοροποιείται και να απολαμβάνει ποιότητες και αξίες, "πανάκριβες" για τα δυτικοευρωπαϊκά δεδομένα. Αυτό τον κάνει ιδανικό πελάτη, για ένα προϊόν κατά παραγγελία στα μέτρα του. Είναι κατά βάθος εχθρός του μαζικού - βιομηχανικού προϊόντος, σαν εκ πεποιθήσεως εχθρός ενός τρόπου ζωής μιας βιομηχανικής κοινωνίας.

Η Ελληνική αγορά είναι υπερκορεσμένη από βιομηχανικά προϊόντα, τα οποία παρά την τεράστια ποικιλία τους, φαίνονται ανελαστικά στο να δώσουν λύσεις σε ειδικά προβλήματα. Είναι προϊόντα σχεδιασμένα για τους "νομάδες" των δυτικών μεγαλουπόλεων. Είναι προϊόντα που αδυνατούν να συγκινήσουν ανθρώπους που έχουν την τύχη ακόμη, να εννοούν τι σημαίνει "κατοικώ" σε ένα σπίτι από γενιά σε γενιά. Ένα "πακέτο" σχεδιασμένο κατά παραγγελία διεκδικεί "επώνυμα" μερίδιο από την τεράστια αγορά των "ανωνύμων", ανταποκρινόμενο στην πραγματική ανάγκη, ή οποία επιτρέπει σ' αυτή την αγορά να υφίσταται.

Διεθνής χώρος.

Σήμερα το μαζικό - βιομηχανικό προϊόν βρίσκεται διεθνώς σε βαθιά κρίση. Το άνοιγμα των αγορών της ανατολικής Ευρώπης και της Κίνας, βοηθά σήμερα την κρίση να εκτονωθεί, κανείς όμως στ' αλήθεια δεν γνωρίζει για πόσο χρόνο ακόμη. Στις δυτικές κοινωνίες παρατηρεί κανείς ταυτόχρονα, την συγκέντρωση σε μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες με παράλληλη δημιουργία μιας νέας γενιάς μικρών εταιρειών, οι οποιες στηρίζονται στη νέα τεχνολογία και σε ολιγάριθμο ανθρώπινο δυναμικό. Αυτές οι νέες θα λέγαμε "μετά-βιομηχανικές" επιχειρήσεις, δεν αποσκοπούν τόσο στην μαζικότητα όσο στην προσαρμοστικότητα. Πολλά καινοτομικά προϊόντα στον κλάδο μας ανήκουν σε τέτοιες μικρές εταιρείες. Η πελατεία τους είναι το "εργασιακό" δυναμικό που επανδρώνει τις λίγες θέσεις εργασίας που γεννά η μεταβιομηχανικά. Ένα ελληνικό μεταβιομηχανικό προϊόν με ταυτότητα που στερείται το βιομηχανικό προϊόν, έχει μέλλον, στις αγορές της Δύσης.

Το γιατί και το διότι μιας τέτοιας επιχείρησης.

Γιατί δεν μπορείς πουθενά να απευθυνθείς προκειμένου αξιόπιστα να σου προσφερθεί ένα προϊόν πακέτο:

• στα μέτρα σου.

• με διαφάνεια και ορθολογισμό στα κόστη του.

• με σφαιρική ενημέρωση σου, πάνω στο τι πραγματικά μπορείς να υλοποιήσεις, με τις δυνατότητες που έχεις.

• με σοβαρότητα, όσον αφορά το εάν, αυτό που αγοράζεις είναι πράγματι κάτι που έχει αξία.

Γιατί δεν υπάρχει διεθνώς τρόπος να έχεις σχεδιασμένο κατά παραγγελία προϊόν, με τιμές ανταγωνιστικές μ' αυτές του μαζικά παραγόμενου. Η δυνατότητα αυτή μπορεί να προσφερθεί μόνο, μέσα από μία μικρής κλίμακας ευέλικτη επιχείρηση, που χρησιμοποιεί στο max τις δυνατότητες της σύγχρονης τεχνολογίας των Η/Υ, και της ρομποτικής, τόσο για να επικοινωνήσει το προϊόν της, όσο και για να το κατασκευάσει. Αυτός ο τρόπος κατασκευής , χωρίς καθόλου προϊόντα σε stock γεννά οικονομίες κλίμακας στην όλη κατασκευαστική διαδικασία, τέτοιες που επιτρέπουν στο προϊόν να συμπεριλάβει άλλες, ακριβότερες "μαστορικές" ή και "καλλιτεχνικές" διαδικασίες, προσφέροντας ένα αποτέλεσμα απόλυτα ανταγωνιστικό, για τα σημερινά δεδομένα της Αγοράς. Είναι θέμα "σύλληψης" ενός "άλλου" σύνθετου κατασκευαστικά αλλά και επικοινωνιακά προϊόντος, που χρησιμοποιεί όλο τον πλούτο του χθες και του σήμερα, και βλέπει δυναμικά στο μέλλον.

4. Περιγραφή τρόπου πώλησης και υλοποίησης ενός πακέτου σχεδιασμένου κατά παραγγελία.

Στη περίπτωση πώλησης ενός σχεδιασμένου πακέτου, ο πελάτης ζητά πρωτότυπη, ολοκληρωμένη λύση, στα μέτρα του, ζητά μελέτη και κατασκευή μαζί. Η εταιρεία πρέπει να είναι σε θέση να προτείνει την ιδέα και την υλοποίηση της, με ελεγχόμενα τα κόστη και τον χρόνο. Η χρήση της τεχνολογίας των Η/Υ, από την αρχή της μελέτης ως το τελευταίο στάδιο της κατασκευής, είναι ο μόνος τρόπος να ανταποκριθεί κανεις σ' ένα τέτοιο ζήτημα, και μάλιστα σε πλαίσια από άποψη τιμών, ανταγωνιστικά με εκείνα των τυποποιημένων, μαζικά παραγόμενων προϊόντων.

Αυτό που κατεξοχήν έχει να διαχειριστεί κανείς σε μια τέτοια δραστηριότητα, είναι ένας τεράστιος όγκος από πληροφορίες, από λεπτομέρειες. Κάθε μία λεπτομέρεια, παρά την μηδαμινή αξια, σε ποσοστά συμμετοχή της στο σύνολο του έργου, είναι ζωτικά κρίσιμη για την ορθή ολοκλήρωση του. Στο "πακέτο" πουλάς ολοκληρωμένο περιβάλλον και όχι επιμέρους προϊόντα. Σ' αυτό το περιβάλλον, η "παρουσία" των "ασήμαντων" λεπτομερειών, είναι εκείνη που δίνει στο έργο υπόσταση, και το διαφοροποιεί από τα αντίστοιχα τυποποιημένα.

Μια εταιρεία που πουλά σχεδιασμένο "πακέτο" για να σταθεί στην αγορά -και όχι σαν περιθωριακό φαινόμενο - πρέπει να διαθέτει "συστήματα" και αξιόπιστο μηχανισμό σχεδίασης και υλοποίησης εξειδικευμένων εφαρμογών τους. Μια τέτοια εταιρεία πρέπει να μπορεί να χρησιμοποιεί την βιομηχανία, αν και η καρδιά της δραστηριότητας της βρίσκεται στην μεταβιομηχανία και την μαστορική. Συνδετικός ιστός όλης της δραστηριότητας είναι το σχέδιο, το οποίο μέσω του Η/Υ μεταλλάσσεται από γλώσσα επικοινωνίας με τον πελάτη, σε γλώσσα κατασκευής για τις εργαλειομηχανές και τους μαστόρους. Το σχεδιαστικό τμήμα είναι το βλέμμα που παρακολουθεί, όλο τον κύκλο της πώλησης, το κλείσιμο της παραγγελίας, την υλοποίηση από τις μηχανές και τους μαστόρους, την ολοκλήρωση της με την εγκατάσταση της κατασκευής, στο χώρο του πελάτη.

Τα κύρια στάδια μιας τέτοιας διαδικασίας είναι:

α. Επικοινωνία με τον πελάτη-σχεδίαση - πώληση.

Πρόκειται για μια συνεργασία μέσα από την οποία το αφηρημένο, ιδέες, ανάγκες, δυνατότητες, αποσαφηνίζεται και γίνεται συγκεκριμένο σχέδιο - πρόταση. Η επιτυχία αυτής της διαδικασίας, πέρα από την ικανότητα του σχεδιαστή - πωλητή, προϋποθέτει κατάλληλο περιβάλλον και πλούσια οπτικά μέσα επικοινωνίας. Η τεχνολογία του VIRTUAL REALITY είναι εδώ πολύ χρήσιμη μια και επιτρέπει τη μεγαλύτερη δυνατή αντίληψη της πρότασης από τον πελάτη, αλλά και την αυτόματη επιμέτρηση και κοστολόγησή της.

Το τελικό ζητούμενο αυτής της φάσης, είναι o πελάτης να αποκτήσει σαφή εικόνα για το τι αγοράζει -μια και δεν το βλέπει παρά σε σχέδιο-και εμπιστοσύνη στην εταιρεία και τον σχεδιαστή χάρη στην εμπεριστατωμένη προσέγγιση του ζητήματος του.

β. Ολοκλήρωση της σχεδιαστικής διαδικασίας σε μελέτη εφαρμογής με σχέδια σειράς εργασιών-χρονοδιάγραμμα και αναλυτική κοστολόγηση.

Πριν αρχίσει η διαδικασία κατασκευής είναι τα πάντα αποσαφηνισμένα, επιλυμένα, κοστολoγημένα και συμφωνημένα με τον πελάτη. Πρόκειται για "ΟΛΙΚΟ" ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ με την συμμετοχή του πελάτη, όπου θέλει, και όπου τον αφορά. Αυτός ο σχεδιασμός είναι απαραίτητος, προκειμένου να στηριχθεί μια παραγωγική διαδικασία "ΟΛΙΚΗΣ" ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ.

γ. Ανάλυση τρόπου κατασκευής.

Το σχεδιαστικό τμήμα ολοκληρώνει την πρώτη φάση της δουλειάς του μόνο εφ' όσον περάσει από το σχέδιο στην ανάλυση της κατασκευής. Διευκρινίζοντας τον τρόπο υλοποίησης ενός έκαστου μέρους σε περιβάλλον EXCEL είναι δυνατή η περιγραφή, με την βοήθεια μιας γλώσσας κωδικών, ενός έκαστου μέρους της συνολικής κατασκευής με ενιαίο τρόπο, κατανοητό σε όλα τα μέλη των τμημάτων της παραγωγής.

Το σχεδιαστικό τμήμα θα τεμαχίσει το συνολικό πακέτο σε επί μερους κομμάτια και θα τα ονοματίσει με συγκεκριμένο κωδικό-φράση, απολύτως κατανοητό, απλό και σαφή, για όλα τα τμήματα της παραγωγής. Τα τμήματα της παραγωγής θα διαχειριστούν τα, με ομοειδή τρόπο χαρακτηρισμένα, διαφορετκά κομμάτια, και το τμήμα μονταρίσματος με την βοήθεια της κωδικοποίησης και του σχεδίου θα επανασυστήσει το σύνολο σε ένα πράγμα, στο απολύτως μοναδικό, τελικό προιόν. Σε μια τέτοια διαδικασία ο σχεδιασμός πρέπει να "επικοινωνεί" κάθετα, γρήγορα και χωρις κανέναν "ενδιάμεσο", με την παραγωγή, και αυτό δεν γίνεται παρά με την χρήση του ηλεκτρονικου υπολογιστή, των εργαλειομηχανών και της ρομποτικής. Από την άλλη μεριά ο άνθρωπος της παραγωγής, αν και διαχειρίζεται μικρά μέρη του συνόλου, πρέπει να έχει τη ολική του εικόνα, καθώς και την συναίσθηση πως κατασκευάζει τμήματα, ανεπανάληπτα και πολύτιμα, για την ολοκλήρωση του. Πρόκειται για μία τελείως διαφορετική αντίληψη-νοοτροπία, από αυτήν της μαζικής βιομηχανικής αλυσίδας παραγωγής, όπου το μέρος του προιόντος, εξαιτίας της μαζικότητας με την οποία παράγεται, δεν έχει για τον εργάτη καμία απολύτως πολυτιμότητα.

δ. Η υλοποίηση της παραγωγής του πακέτου προϋποθέτει τα παρακάτω τμήματα:

1. Τμήμα προμηθειών έτοιμων ή ημιέτοιμων προϊόντων.

2. Τμήμα τελικού σταδίου μεταποίησης βιομηχανικών προφίλ που παράγονται εκτός εταιρείας, κοπή, βαφή, διαμόρφωση.

3. Τμήμα κατεργασίας επιφανειακών υλικών, ξύλο, αλουμίνιο, πλαστικά με τη βοήθεια πλήρως αυτοματοποιημένης εργαλειομηχανής, φρέζας CΝC πολλών κεφαλών. Μια τέτοια φρέζα μπορεί να καλύψει ένα τεράστιο φάσμα κατασκευής ειδικών μερών ενός συστήματος, και έχει νόημα μόνο εφ' όσον μπορεί να λειτουργήσει χωρίς την παραμικρή διαμεσολάβηση τεχνίτη. Μια τέτοια φρέζα πρέπει να μπορεί να προσφέρει τελικά κατεργασμένο προϊόν, έτοιμο για μοντάρισμα, χαρακτηρισμένο με τον κωδικό του. Πρόκειται για σταθμό εργασίας που τροφοδοτείται αυτόματα με πρώτη ύλη, και αποδίδει τελικό έτοιμο υποπροϊόν. Μόνο μια τέτοια διαδικασία, μπορεί να στηρίζει με οικονομικούς όρους, ένα εγχείρημα διεκπεραίωσης ειδικών κατασκευών σε μεγάλη κλίμακα στην Αγορά.

4. Μέρη-προϊόντα "πρωτοβιομηχανικής" χειροποίητης ως επί το πολύ, διαδικασίας κατασκευής, προϊόντα επιπλοποιείου και μηχανουργείου. Τα μέρη αυτά είναι το "αλάτι" του προϊόντος, είναι η παρουσία της παράδοσης της κατασκευής στην σύγχρονη παραγωγική διαδικασία, είναι το κάτι που εξακολουθεί να συγκινεί, από τις κατασκευές μαστόρων άλλων εποχών.

Συνοψίζοντας, η υλοποίηση ενός σχεδιασμένου πακέτου προϋποθέτει:

Αναλυτικό σχεδιασμό με την συμμετοχή του πελάτη.

Διαδικασία "ολικής προκατασκευής¨ του έργου.

Μοντάρισμα επί τόπου των προκατασκευασμένων μερών.

Το σχέδιο μέσα από τον Η/Υ συγκροτεί και παρακολουθεί ολόκληρη την διαδικασία.